Navigarea prin viață

Este un moment potrivit să ne întrebăm de ce avem nevoie astăzi, care sunt abilitățile necesare nouă și generațiilor viitoare pentru a avea o viață fericită și împlinită, o existență în acord cu noi-înșine, ne-conflictuală.

Avem nevoie de oameni care să gândească diferit, care să vadă lumea şi din altă perspectivă, să se autoevalueze constant, să fie creativi, să rezolve problemele într-o manieră nouă. Un copil pozitiv este un copil care are o capacitate mai dezvoltată de a învăţa şi deci, de a se adapta la viitorul în continuă schimbare.

Copiii au nevoie de inspiraţie, de libertatea de a se exprima, de modele pozitive, copiii au nevoie de încercări, exersări şi eşecuri, de a învăţa să lucreze cu imaginaţia lor, copii au nevoie să fie lăsaţi să pună întrebări, să devină buni critici, să ştie să funcţioneze în echipă. Copiii au nevoie de bucurie creativă.

Dar, copiii au nevoie şi de reguli, de provocări, de o structură clară, pe care să o înţeleagă şi care să rezoneze cu ei. Copiii au nevoie de oameni care cred în ei, îi susțin și îi inspiră. Nu poți învăţa împins tot timpul de la spate de alţii, cu frica dezamăgirilor, aşa cum am făcut-o noi. Nu poți face carte nici ținut de mână și protejat din toate părţile, închis într-un glob de cristal.

De multe ori, cunoașterea presupune efort, tensiune, frustrare, dar şi abilitatea de a le integra în fiinţa ta pe toate acesea, de a le vedea aşa cum sunt şi în ultimă fază, de a înţelege ceva din ele. Şi de a merge mai departe cu ce-ai învăţat.

Şcolile au nevoie şi ele de organizare, de reguli şi proceduri uşor de înţeles, nu absurde şi mega-birocratice, măsurări exacte ale procesului de învăţare și ale eficienței fiecărui învăţător, cu îmbunătăţiri pe parcurs și asumarea responsabilităţii pentru eşecuri şi pentru lispa de interes.

Aceste lucruri sunt posibile cu ajutorul oamenilor disciplinaţi şi pasionaţi, care ştiu să predea libertatea de a gândi şi de a se exprima către copiii noştri. Ei au nevoie să înveţe nişte reguli de bun-simţ, au nevoie să cunoască repercusiunile faptelor lor, pentru că mai apoi să treacă peste aceastea şi să-şi exprime creativitatea, ajutaţi de o structură anterior învăţată şi înţeleasă.

Copiii au nevoie să-şi dezvolte gândirea critică prin comparaţie cu ceea ce au aflat anterior şi cu ceea ce pot previziona pentru viitor. Este necesar să înveţe cooperarea şi colaborarea eficientă cu semenii lor, după ce au învăţat lucruri despre sine şi despre cum funcţionează mintea şi corpul lor. Au nevoie să-şi găsească locul în spaţiu şi să poată răspunde simplu şi onest la întrebarea “Tu cine eşti?”.

Trebuie să existe acest echilibru în procesul de învăţare, dintre reguli şi libertate, cu scopul comun al nostru al tuturor, fie învăţători, fie părinţi, de a ne vedea copiii mulţumiţi de sine şi fericiţi cu alegerile lor.

Şi trebuie să fim conştienţi că noi suntem doar cadrul lor de dezvoltare, nu suntem nicidecum farul care le arată pe unde să meargă. Suntem cei care le oferă busola şi harta, uneori şi câteva cunoştinţe de navigaţie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Însă, copilul este capabil singur să decidă direcţia în care merge, destinaţia călătoriei sale, după ce a înfruntat furtuni şi valuri înfricoşătoare şi după ce s-a bucurat de plutirea lină sub soarele protector.

După ce el singur trece prin toată această călătorie şi ajunge în port cu barca nelovită de stânci şi cu mintea nealterată de himerele oceanului, de-abia atunci este o fiinţă umană care a învins.

Are ancora deja formată şi ştie când e cel mai bun moment să o arunce. Şi păşeşte pe pământ sigur pe el şi susţinut de adulţii care l-au inspirat să plece în această călătorie, care i-au oferit harta şi busola şi l-au învăţat cum să le folosească, care i-au bus bazele sistemului de navigaţie, bazat de fapt, pe cunoaştere şi intuiție.

Cei care au crezut, fără nicio urmă de îndoială că va supravieţui oricărei furtuni de pe mare. Cei care au ştiut de prima dată când a păşit pe acel vapor, că nu există nicio posibilitate de a se scufunda.

Photos by Tevei Renvoyé and Max Goncharov on Unsplash

Share this with your friends

2 comentarii la „Navigarea prin viață”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *