De ce ne captivează poveștile?

De ce ne captivează atât de mult o poveste bună, fie că participăm la ea pasiv, pe ecranul unui laptop, fie că suntem prinși în ea și construim imagini în mintea noastră din cuvintele ce le citim într-o ficțiune? Care este forța ce ne atrage atât de mult încât uităm de timp și spațiu? Ce ne face să ne implicăm, să înțelegem, să găsim răspunsuri? De ce cuvintele așezate într-o anumită formă ne impactează atât de mult?


Homo socialis

Mulți profesioniști au descoperit deja ce putere are o poveste bine spusă, iar într-un sens practic, au observat ce impact are un fir narativ atent construit. Cercetările recente ne dezvăluie și mai multe informații despre cum pot anumite povești să ne modifice atitudinile, credințele și în final, comportamentul.

Suntem ființe sociale, așa cum spunea Aristotel și depindem într-o oarecare măsură de alții pentru a supraviețui și pentru a fi fericiți. Substanța chimică din creier numită oxitocină este cea care ne spune că totul e în siguranță și ne putem apropia de ceilalți.

Aceasta este produsă atunci când ni se acordă încredere sau ni se arată bunătate, lucru care ne motivează să cooperăm cu ceilalți. Și face acest lucru prin creșterea nivelului de empatie, adică abilitatea de a experimenta emoțiile celuilalt. Iar, empatia este importantă pentru ființa socială ce suntem, pentru ca ne dă ocazia să înțelegem cum vor reacționa ceilalți într-o anumită situație.
Alte studii ne arată că nivelul oxitocinei ne motivează să ne angajăm în relații sociale, iar poveștile care au în centrul lor un personaj bine construit cauzează sintetizarea acestei substanțe.

Poveștile ne schimbă

Cercetătorii mai spun că pentru a ne motiva în a întreprinde o acțiune, un text, o poveste trebuie să ne capteze atenția, în primul rând, prin crearea unei tensiuni de-a lungul firului narativ. Dacă o poveste reușește să construiască această tensiune, cei care o urmăresc vor ajunge să împărtășească emoțiile personajului, iar după ce se încheie, este probabil ca aceștia să reproducă inconștient sentimentele și comportamentul personajului respectiv.

Acest lucru explică, de exemplu, sentimentul de putere și invincibilitate pe care îl avem după ce îl vedem pe James Bond că a salvat din nou, lumea sau motivația instantă de a merge la sală, după ce i-am urmărit pe cei 300 de spartani câștigând într-o luptă imposibilă.

Povestea în business

Aceste descoperiri ale neurobiologiei poveștilor sunt relevante și în context de business. De exemplu, o poveste bazată de un personaj bine conturat, cu conținut emoțional puternic are ca rezultat o mai bună înțelegere a punctelor cheie pe care un speaker vrea să le facă cunoscute, dar și amintirea lor, mai târziu. Sigur că simpla conștientizare a acestui fapt ar avea un impact asupra slide-urilor unei prezentări power-point, de aceea recomandarea specialiștilor este să ne începem fiecare prezentare cu o poveste umană captivantă.

Rămâne totuși întrebarea, de ce clienții noștri ar fi interesați de povestea pe care o spunem. Cum schimbă sau îmbunatățește aceasta ceva în viata lor?
Cum se vor simți ei după ce se încheie?  Acestea sunt componentele ce fac o bucată de informație să fie convingătoare și memorabilă.

Poveștile sunt foarte utile în cadrul unei organizații. Știm deja că majoritatea oamenilor sunt motivați nu atât de factorul financiar al organizației pentru care performează, cât de scopul acesteia de a aduce un plus, de a schimba ceva în bine pentru ceilalți.

Creierul uman este atras involuntar de poveștile care propun un fir dramatic al unui personaj care se chinuie și până la urmă găsește abilități pe care nu știa că le poate avea pentru a câștiga în fața greutăților. Astfel de povești nu numai că trezesc în noi un curaj pe care nu-l știam, dar ne și inspiră să-l aplicăm în viața noastră.

O organizație mai are un avantaj și acela este de a spune propria poveste, felul cum a ajuns să fie, motivațiile și scopul, viziunea ei. Care a fost pasiunea care a dus fondatorul ei să riște totul pentru a o aduce la viață? De ce este atât de importantă misiunea ei și care au fost adversitățile cu care s-a confruntat? Acestea sunt poveștile pe care ghidează zilnic luarea deciziilor, dar și principala motivație pentru care organizația trebuie să-și continue activitatea cu implicarea tuturor.

Așadar, atunci când vrem să oferim o motivație, când vrem să convingem sau să rămânem în memoria colectivă ar trebui să începem cu o poveste de încercări umane, care se termină cu un triumf. Le va captiva inimile cititorilor și le va deschide mințile.

 

Photo by Mike Erskine on Unsplash

Research by Paul J. Zack, author of Trust Factor: The Science of Creating High-Performance Companies 

Share this with your friends

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *